Sinemaya Giriş #2 / Sekans Yöntemi

Sinemaya Giriş #1 yazımızdan sonra bugün bu serinin 2. metnini sizler için hazırladım. Bugünün konusu ise Sekans yöntemi. Keyifli Okumalar…

Senaryo yazılırken genellikle bir senaristin karşılaştığı en büyük sorun izleyicinin ilk sayfadan son sayfaya kadar filmle duygusal bir bağlılık göstermesini sağlamaktır. Çoğu yazar on yada on beş dakikalık bir senaryo yazarken hiçbir planlama yapmaz. Bu yüzden ileri ki raddelerde senaryonun bütünlüğünü sağlamak ve sahneleri teker teker yönetmek giderek zorlaşır. Profesyonel yazarlar bu problemi yaşamamak, çözmek için çeşitli yöntemler kullanırlar. Geliştirme yöntemi, taslaklar, işleyiş dosyası oluştururlar. Tüm bunlar da yazarların asıl büyük resmi görmesini ve sahneleri bir düzene sokmasını sağlar.

Günümüz zamanında sinema filmlerinin bölümlendirilmesi giriş, gelişme ve sonuç olarak üç sayfaya ayrılır ve 120 sayfalık metnin belli kısımlar halinde oluşmasını sağlar bu sayede tüm işin düşünülmesine gerek kalmaz. Ancak bu yöntem kullanılırken bile işler asla kolay değildir. Genellikle ilk perde otuz sayfadan, ikinci perde sonraki altmış sayfadan, üçüncü perde de sona kalan otuz sayfadan oluşur. Sona kalan otuz sayfa çoğu yazar için senaryonun kalbi iken en büyük zorluklar da burada oluşur. Alınan ani kararlar ve bunlara dayalı ucu ölümle biten kötü sonlar, karakterlerin evrimleşmesi bu son sayfalara bağlanır.

Sekans yöntemi oluşturulduğunda ise bu aşamalardan problemler yaşanmaz. Her sekansın tüm filmin bir bütününde olduğu gibi kendine ait gerilimi, korkusu, yükselişi, ve ilelebet bağlanacak bir sonucu vardır. On beş dakikalık bir film arasındaki fark sekanslardaki sorunların tek bir sekans içinde çözümlenmesi ve sorunlar çözülünce sonuç yeni bir problemi getirir ki bu da sekansların sıralanması konusunu gündeme taşır.

Sinemaya Giriş #2 / Sekans Yöntemi - Sinema Hanedanı


Örnek Olarak Oyuncak Hikayesi Filmini Sekanslarına Ayıralım:

Sekans A: İstenmeyen hediye

Sekans B: Sorunlar

Sekans C: Buzz harekete geçer

Sekans D: Pizza dünyasından çifte ödül

Sekans E: Olaylar hızlanır

Sekans F: Büyük Olay

Sekans G: Oyuncaklar canlıymış

Sekans H: Final


Sinemaya Giriş #2 / Sekans Yöntemi - Sinema Hanedanı

Sinema filmlerinde sekans yöntemi Columbia Üniversitesi’nde seksenli yıllarda öğretilmeye başlanmıştır. Bu teknik daha sonrasında Chapman Üniversitesi’nde ve Güney California Üniversitesi’nde anlatılmaya başlandı. Frank Daniel’ın deneyimlerinden hareketle anlattığı bu teknik Amerikan Film Enstitüsü ve sonrasında Columbia ile USC üniversitelerindeki film programları için çok önemli olmuştur. 

Kısacası, Sekans Nedir? Diye soracak olan siz okuyucularım için bir özet yapacak olur isem. Sekans; Büyük filmlerin, kısa kısa filmlerden oluşmasıdır.

Umut Can Yürekli

2002 yılında Ankara'da doğdu. Lise son sınıfta olup Uçak Bakım Alanını okuyor ve Üniversite'de Radyo, Sinema ve Televizyon alanını seçmek istiyor. Sinema Hanedanı'nın Yöneticisidir.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Kapalı